Salgs- og leveringsbetingelser

1. Generelt

Disse salgs- og leveringsbetingelsene regulerer forholdet mellom Proffteiner AS («Proffteiner») og Kunden. Kunden har før innsending av ordre forstått og akseptert disse betingelsene. Med mindre annet er presisert i disse salgs- og leveringsbetingelsene, gjelder kjøpslovens bestemmelser.

2. Bestilling og avtalebinding

Bestilling av krabbeteiner (heretter «Varen») skjer ved at Kunden sender inn et ordreskjema til Proffteiner.
Bestillingen er bindende for Kunden når den har kommet frem til Proffteiner. Ev. endringer i ordren krever særskilt avtale. Etter at Kunden har sendt inn et ordreskjema, vil Proffteiner utstede en ordrebekreftelse.

Kunden er ansvarlig for å kontrollere ordrebekreftelsen. Ved avvik mellom Kundens bestilling og Proffteiner sin ordrebekreftelse, må Kunden strakts etter mottak, og senest innen to virkedager, melde avviket til Proffteiner. Proffteiner er uten ansvar dersom leveringen er i samsvar med en ordrebekreftelse som avviker fra bestillingen, dersom Kunden ikke har varslet om avviket innen ovennevnte frist.

3. Levering

3.1 Leveringsbetingelser – risikoens overgang
Levering skjer DAP, jf. Incoterms 2020. Dvs. at Proffteiner bærer risikoen for Varen frem til den er levert på leveringsadresse som angitt i ordreskjemaet. Kunden hefter likevel for alle kostnader med forsendelse av Varen (som fraktkostnader, ev. toll, mv.), som kommer i tillegg til kjøpesummen. Kunden overtar risikoen for Varen fra levering finner sted på angitt leveringssted.

3.2 Forsinket levering
Dersom Proffteiner ikke kan levere Varen til avtalt tid, skal Kunden umiddelbart informeres om forsinkelsen og om nytt leveringstidspunkt. Dersom Kunden aksepterer forsinkelsen, vil det nye leveringstidspunktet være gjeldende.

Proffteiner er ikke ansvarlig for forsinkelse som følge av force majeure eller andre forhold utenfor Proffteiner sin kontroll, herunder forsinkelser som følge av forsinkelse fra underleverandør.

4. Mangler

4.1 Utgangspunktet for mangel
Det foreligger en mangel ved dersom Varen ikke er i samsvar med det som er avtalt mellom partene.

4.2 Mottakskontroll og reklamasjon
Kunden har plikt til å undersøke Varen straks den er levert, jf. pkt. 3.1. Dersom Kunden oppdager mangler ved Varen, skal Kunden umiddelbart reklamere skriftlig overfor Proffteiner.

For mangler som først viser seg etter mottakskontroll, skal Kunden reklamere skriftlig til Proffteiner innen to (2) uker etter at Kunden oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Meldingen skal inneholde en beskrivelse av mangelen eller hvordan den framstår. Dersom slik melding ikke er sendt innen nevnte frist, mister Kunden sin reklamasjonsrett.

Proffteiner har ikke ansvar for mangler som er forårsaket av materialer Kunden har skaffet selv, eller for konstruksjoner og tekniske løsninger som er foreskrevet eller spesifisert av Kunden. Proffteiner har ikke ansvar for mangler som skyldes feil bruk og montering eller feil som følge av mangelfullt vedlikehold av Varen.

Proffteiner sitt ansvar for mangler faller bort dersom Kunden har fått utført justeringer på Varen, eller utført reparasjoner på uriktig vis.
Mangelansvaret gjelder ikke normal slitasje, eller skader og slitasje som er forårsaket av ekstreme belastninger på Varen.
Proffteiner sitt ansvar for Varen eller elementer i Varen som er levert av Proffteiner sine underleverandører, er begrenset til det ansvar Proffteiner kan gjøre gjeldende mot sine underlevererandører.

Proffteiner sitt ansvar omfatter uansett bare mangler som det blir reklamert for innen ett (1) år fra den dag Varen er blitt levert til Kunden. Dersom Varen er blitt benyttet mer intensivt enn normalt, avkortes ettårsperioden tilsvarende den økte utnyttelsen.

Dersom det er foretatt reklamasjonsretting, løper en ny ett (1) års reklamasjonsfrist for den delen av Varen som er rettet. For den øvrige delen av Varen, blir fristen på ett (1) år forlenget med det tidsrom som Kunden ikke har kunnet benyttet Varen som følge av reklamasjonsarbeidet.

Dersom Kunden har reklamert, og det under reklamasjonsarbeidet viser seg at Varen ikke er mangelfull, har Proffteiner rett til kompensasjon for de omkostninger
Proffteiner er blitt påført som følge av feilaktig reklamasjon.

4.3 Mangelbeføyelser
Proffteiner sitt ansvar for mangler begrenser seg til omlevering, prisavslag og utbedring. Proffteiner kan velge å foreta omlevering eller gi et prisavslag i tilfeller hvor Kunden ønsker utbedring. Mangler gir ikke rett til heving eller erstatning.

5. Erstatningsansvar

Proffteiner sitt økonomiske ansvar overfor Kunden for tap som måtte følge av feil og mangler ved Varen, er uten unntak begrenset oppad til 7,5 % av den avtalte kjøpesum.

6. Betaling

6.1 Priser
Varen leveres iht. Proffteiner sin til enhver tid gjeldende prisliste. Kjøpesummen i ordreskjemaet er oppgitt ekskl. mva. og fraktkostnader, jf. pkt. 3.1.

6.2 Forsinket betaling
Betaling skjer forskuddsvis. Faktura utstedes samtidig med ordrebekreftelse og forfaller til betaling etter åtte (8) dager.
Ved overskridelse av betalingsfristen, er Kunden forpliktet til å betale gjeldende forsinkelsesrente regnet fra forfall til betaling skjer. Proffteiner har rett til å holde tilbake Varen inntil betaling skjer.

7. Salgspant

Proffteiner har salgspant i leverte Varer inntil kjøpesummen, inklusive renter og omkostninger, fullt ut er betalt. Kunden er ikke berettiget til å videreselge Varer som er beheftet med salgspant.

8. Bruk

Kunden er ansvarlig for å følge alle relevante lover og forskrifter knyttet til krabbefangst i området der Varen skal brukes.
Proffteiner er ikke ansvarlig for skade eller tap som oppstår som følge av Kundens bruk av Varen. Proffteiner er heller ikke ansvarlig for det tilfelle Kunden ikke oppnår resultater som fremstilles i markedsføringen av Varen.

9 Tvister

Alle tvister som springer ut av denne avtalen skal avgjøres etter norsk rett. Tvister skal søkes løst i minnelighet før en part tar rettslige skritt. Partene har avtalt Trøndelag tingrett med rettssted Namsos som verneting.