Salgs- og leveringsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser for bedrifter:

1. Generelt

Disse salgs- og leveringsbetingelsene regulerer forholdet mellom Proffteiner AS («Proffteiner») og Kunden. Kunden har før innsending av ordre forstått og akseptert disse betingelsene. Med mindre annet er presisert i disse salgs- og leveringsbetingelsene, gjelder kjøpslovens bestemmelser.

2. Bestilling og avtalebinding

Bestilling av krabbeteiner (heretter «Varen») skjer ved at Kunden sender inn et ordreskjema til Proffteiner.
Bestillingen er bindende for Kunden når den har kommet frem til Proffteiner. Ev. endringer i ordren krever særskilt avtale. Etter at Kunden har sendt inn et ordreskjema, vil Proffteiner utstede en ordrebekreftelse.

Kunden er ansvarlig for å kontrollere ordrebekreftelsen. Ved avvik mellom Kundens bestilling og Proffteiner sin ordrebekreftelse, må Kunden strakts etter mottak, og senest innen to virkedager, melde avviket til Proffteiner. Proffteiner er uten ansvar dersom leveringen er i samsvar med en ordrebekreftelse som avviker fra bestillingen, dersom Kunden ikke har varslet om avviket innen ovennevnte frist.

3. Levering

3.1 Leveringsbetingelser – risikoens overgang
Levering skjer DAP, jf. Incoterms 2020. Dvs. at Proffteiner bærer risikoen for Varen frem til den er levert på leveringsadresse som angitt i ordreskjemaet. Kunden hefter likevel for alle kostnader med forsendelse av Varen (som fraktkostnader, ev. toll, mv.), som kommer i tillegg til kjøpesummen. Kunden overtar risikoen for Varen fra levering finner sted på angitt leveringssted.

3.2 Forsinket levering
Dersom Proffteiner ikke kan levere Varen til avtalt tid, skal Kunden umiddelbart informeres om forsinkelsen og om nytt leveringstidspunkt. Dersom Kunden aksepterer forsinkelsen, vil det nye leveringstidspunktet være gjeldende.

Proffteiner er ikke ansvarlig for forsinkelse som følge av force majeure eller andre forhold utenfor Proffteiner sin kontroll, herunder forsinkelser som følge av forsinkelse fra underleverandør.

4. Mangler

4.1 Utgangspunktet for mangel
Det foreligger en mangel ved dersom Varen ikke er i samsvar med det som er avtalt mellom partene.

4.2 Mottakskontroll og reklamasjon
Kunden har plikt til å undersøke Varen straks den er levert, jf. pkt. 3.1. Dersom Kunden oppdager mangler ved Varen, skal Kunden umiddelbart reklamere skriftlig overfor Proffteiner.

For mangler som først viser seg etter mottakskontroll, skal Kunden reklamere skriftlig til Proffteiner innen to (2) uker etter at Kunden oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Meldingen skal inneholde en beskrivelse av mangelen eller hvordan den framstår. Dersom slik melding ikke er sendt innen nevnte frist, mister Kunden sin reklamasjonsrett.

Proffteiner har ikke ansvar for mangler som er forårsaket av materialer Kunden har skaffet selv, eller for konstruksjoner og tekniske løsninger som er foreskrevet eller spesifisert av Kunden. Proffteiner har ikke ansvar for mangler som skyldes feil bruk og montering eller feil som følge av mangelfullt vedlikehold av Varen.

Proffteiner sitt ansvar for mangler faller bort dersom Kunden har fått utført justeringer på Varen, eller utført reparasjoner på uriktig vis.
Mangelansvaret gjelder ikke normal slitasje, eller skader og slitasje som er forårsaket av ekstreme belastninger på Varen.
Proffteiner sitt ansvar for Varen eller elementer i Varen som er levert av Proffteiner sine underleverandører, er begrenset til det ansvar Proffteiner kan gjøre gjeldende mot sine underlevererandører.

Proffteiner sitt ansvar omfatter uansett bare mangler som det blir reklamert for innen ett (1) år fra den dag Varen er blitt levert til Kunden. Dersom Varen er blitt benyttet mer intensivt enn normalt, avkortes ettårsperioden tilsvarende den økte utnyttelsen.

Dersom det er foretatt reklamasjonsretting, løper en ny ett (1) års reklamasjonsfrist for den delen av Varen som er rettet. For den øvrige delen av Varen, blir fristen på ett (1) år forlenget med det tidsrom som Kunden ikke har kunnet benyttet Varen som følge av reklamasjonsarbeidet.

Dersom Kunden har reklamert, og det under reklamasjonsarbeidet viser seg at Varen ikke er mangelfull, har Proffteiner rett til kompensasjon for de omkostninger
Proffteiner er blitt påført som følge av feilaktig reklamasjon.

4.3 Mangelbeføyelser
Proffteiner sitt ansvar for mangler begrenser seg til omlevering, prisavslag og utbedring. Proffteiner kan velge å foreta omlevering eller gi et prisavslag i tilfeller hvor Kunden ønsker utbedring. Mangler gir ikke rett til heving eller erstatning.

5. Erstatningsansvar

Proffteiner sitt økonomiske ansvar overfor Kunden for tap som måtte følge av feil og mangler ved Varen, er uten unntak begrenset oppad til 7,5 % av den avtalte kjøpesum.

6. Betaling

6.1 Priser
Varen leveres iht. Proffteiner sin til enhver tid gjeldende prisliste. Kjøpesummen i ordreskjemaet er oppgitt ekskl. mva. og fraktkostnader, jf. pkt. 3.1.

6.2 Forsinket betaling
Betaling skjer forskuddsvis. Faktura utstedes samtidig med ordrebekreftelse og forfaller til betaling etter åtte (8) dager.
Ved overskridelse av betalingsfristen, er Kunden forpliktet til å betale gjeldende forsinkelsesrente regnet fra forfall til betaling skjer. Proffteiner har rett til å holde tilbake Varen inntil betaling skjer.

7. Salgspant

Proffteiner har salgspant i leverte Varer inntil kjøpesummen, inklusive renter og omkostninger, fullt ut er betalt. Kunden er ikke berettiget til å videreselge Varer som er beheftet med salgspant.

8. Bruk

Kunden er ansvarlig for å følge alle relevante lover og forskrifter knyttet til krabbefangst i området der Varen skal brukes.
Proffteiner er ikke ansvarlig for skade eller tap som oppstår som følge av Kundens bruk av Varen. Proffteiner er heller ikke ansvarlig for det tilfelle Kunden ikke oppnår resultater som fremstilles i markedsføringen av Varen.

9 Tvister

Alle tvister som springer ut av denne avtalen skal avgjøres etter norsk rett. Tvister skal søkes løst i minnelighet før en part tar rettslige skritt. Partene har avtalt Trøndelag tingrett med rettssted Namsos som verneting.

Kjøps- og Salgsvilkår for privat forbruker:

Generelt

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett.

Salg til forbrukere er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven og angrerettsloven.

Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

Partene

Selger

Firmanavn: Proffteiner AS
Kontaktadresse: Fjordgata 8, 7900 Rørvik
E-post: post@proffteiner.no
Telefon: 74 39 39 39
Organisasjonsnr.: 828881922MVA

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift om ikke kjøper velger å vise priser uten mva eller er registrert som bruker fra et land utenfor Norge. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til utlandet, Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift.)

Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet datofeil, skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Ordrebekreftelse

Du mottar en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at kjøpet er gjennomført. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

Betaling

Selgeren belaster betaling for varen fra det tidspunkt den blir bestilt fra kjøperen. Dersom kjøperen bruker vipps, kredittkort eller debetkort ved betaling, vil beløp trekkes/faktureres allerede innen 1 uke grunnet betalingutsteders kreditt tid. Ved forhåndsordre på sesongvarer for senere levering ved betalings måte Vipps eller betalingskort vil beløp alltid trekkes før utsending grunnet kreditttid hos betalingsutster er kortere enn tid for utlevering. Ved å betale med Klarna faktura vil kjøperen bli belastet når ordre er bekreftet sendt fra selgeren. 

Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.

Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.

Levering m.v.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen i kasseinfo eller e-post som følger med ordrebekreftelse, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden med mindre annen informasjon er gitt på produktet. Forhåndsbestillinger skal leveres innen for angitt periode opplyst ved kjøp og senest 10 dager etter angitt periode. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Dersom kunden ikke er hjemme/tilstede, kan varen bli hensatt uten at kunden signerer for mottak. Bilde tas av leverte varer på leveringssted. Mottaker overtar da ansvaret for varene. Dette gjøres for å unngå unødig transport.

Enkelte varer/ordre vil være av så stort volum/vekt at de leveres på pall. Denne vil bli hensatt hos kunden. Dersom man ikke ønsker å beholde pallen, må denne returneres med samme sjåfør som leverer varene.

Ved eventuelt kontraktsbrudd fra kjøpers side på eksempelvis uavhentet vare, og varen kommer i retur, vil kunde bli kontaktet ved returmottak. Proffteiner vil da ved ubesvart henvendelse etter 10 dager lagerlegge varen, og kunde belastet returkostnader. Ved eventuelle spesialbestilte varer som ikke kan selges videre, kan Proffteiner kreve dekning av påløpte kostnader.

Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen stilles til kjøperens disposisjon (ref. forbrukerkjøpsloven §14 ledd 2), dvs når tingen er klar for henting på nærmeste postkontor eller annet avtalt opphentings- eller leveringssted. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv. Kjøper er selv ansvarlig for at det oppgis korrekt epost og telefonnummer ved bestilling, slik at varsel om henting kan sendes til korrekt mottaker. 

Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt.

Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Kjøperen skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter angreretten ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til selgeren dersom selgeren ikke har tilbudt seg å hente varene. Kjøper er ansvarlig for returfraktkostnadene.

Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med kjøperen, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som kjøperen benyttet. Kjøperen skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Selgeren kan holde tilbakebetalingen tilbake til varene er mottatt, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake. Dette gjelder ikke når selgeren har tilbudt seg å hente varene.

Kjøperen må bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand som den var i da kjøperen mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av kjøperens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon.

Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt.

Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt om «Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”.

Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende kravdirekte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på avtalt leveringstidspunkt, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt om «Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”.

Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreveavtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller om levering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33. Selgeren er kun erstatningsansvarlig oppad til kjøpesummens størrelse, inkludert frakt. 

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt «Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke-forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 250 + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. Hentefrist på ordinære pakker er 2 uker. Ved uavhentede postpakke belastes returkostnader, samt evt. porto for ny forsendelse.

Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt «Kjøperens rettigheter ved forsinkelse» og «Kjøperens rettigheter ved mangel».

Erstatning

Selgeren er kun erstatningsansvarlig oppad til kjøpesummens størrelse, inkludert frakt. 

Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Selger kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

Cookies

Vår nettbutikk inneholder såkalte cookies. Du kan se deg rundt i Internettbutikken uten cookies, men du kan ikke handle. Vi bruker cookies for å håndtere innholdet i din handlekurv. Det er en tekstfil som lagres på din datamaskin. Vi lagrer også informasjon om du har valgt å se kategorisidene med eller uten bilder. Dersom din webleser eller brannmur er innstilt til å hindre lagring av cookies kan nettsiden slutte å fungere eller du kan få problemer med å gjennomføre et salg.

Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådetfremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. 13) Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

13) Se lov av 01. mars 2017 Lov om Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven).